Start Gids
Image default
Eten en drinken

3 Gezondheidsvoordelen van Artisjokken

Al denken vaak mensen dat een artisjok (Cynara cardunculus var. scolymus) een groente is, het is eigenlijk een soort distel. Deze plant komt van origine uit het gebied om de Middellandse Zee en wordt al honderden jaren gebruikt voor de mogelijke medicinale voordelen. Op enkele websites kan je artisjokken kopen. Ook winterpeen en andere groentes zijn daar te vinden.

De mogelijke gezondheidsvoordelen zijn o.a. bloedsuikerlevels en verbeterde spijsvertering, gezonder hart en lever. Een extract van artisjok heeft hoge concentraties stoffen die ook in de plant voorkomen, wordt ook steeds populairder als supplement. 

Hier volgen de top 3 gezondheidsvoordelen van artisjokken

1.  Gevuld met voedingsstoffen

Artisjokken hebben bijna geen vetten, maar hebben veel vezels, vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Er is o.a. veel foliumzuur, vitamine C en K en belangrijke mineralen als: magnesium, phosphorus, potassium en ijzer in terug te vinden.

Een medium artisjok heeft bijna 7 gram aan vezels, dit is ong. 23-28% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Deze heerlijke distels bevatten maar 60 calorieën per medium artisjok en ongeveer 4 gram proteïne, bovengemiddeld voor een plant-based groente. Om het af te ronden zijn artisjokken bijna de meest anti-oxidantrijke groentes.

2.   Mogelijk helpt het bij het reguleren van bloeddruk

Artisjok extract helpt waarschijnlijk bij mensen met een hoge bloeddruk.

Een studie met 98 mannen met hoge bloeddruk vond dat het consumeren van artisjok extract dagelijks voor 12 weken lang, verminderde diastolic en systolic bloeddruk met een gemiddelde van 2.76 en 2.85 mmHg. Hoe artisjok extract precies de bloeddruk verlaagt, begrijpt men nog niet.

Echter, andere studies indiceren dat een artisjok extra de enzyme eNOS promoot, dit speelt een rol in het verwijden van de aderen. Als aanvulling zijn de artisjokken dus ook een rijke bron aan potassium wat helpt bij het reguleren van de bloeddruk.

Dit gezegd hebbende, is het niet zeker of het consumeren van een hele artisjok dezelfde voordelen geeft. Het artisjok extract in deze studies heeft een zeer hoge concentratie.

3.   Helpt mogelijk bij de gezondheid van de lever

Artisjokblaadjes helpen mogelijk bij het beschermen van jouw lever en promoten de groei van nieuwe weefsels. Het vermeerderd ook de productie van gal wat helpt bij het verwijderen van beschadigende gifstoffen van je lever.

In een studie waarbij artisjokextract aan ratten werd gegeven leidde tot minder leverbeschadiging, hogere anti-oxidanten niveaus en betere leverfunctie na een medicinale overdosis, vergeleken met ratten die niet het artisjokkenextract hadden gekregen.

Studies met mensen laten ook positieve effecten zien op de gezondheid van de lever. Bijvoorbeeld, in een onderzoek met 90 mensen met een niet-alcoholische leververvetting liet zien dat het dagelijks consumeren van 600 mg van artisjokextract voor twee maanden lang, leidde tot een verbeterde leverfunctie.

In een andere studie met zwaarlijvige volwassenen met een niet-alcoholische leververvetting, namen ze dagelijks voor twee maanden lang een artisjokextract. Dit resulteerde in een verminderde leverontsteking en minder vetophoping dan het niet consumeren van het artisjokextract.

Wetenschappers denken dat bepaalde anti-oxidanten die gevonden worden in artisjokken – cynarin en silymarin – zijn deels verantwoordelijk voor deze voordelen.

Meer onderzoek is nodig om de rol van artisjok te bevestigen bij het helpen van leverziektes.

Gerelateerde artikelen

De opkomst en het gemak van recepten thuis laten bezorgen

Mediterrane levensmiddelen webwinkel

Cocktailbar verhuur, waar vindt u die?