Als je de afgelopen jaren actief bent geweest met zoekmachineoptimalisatie, heb je mogelijk wel eens van de term ‘Google EAT update’ gehoord. Maar wat betekent EAT eigenlijk en wat houdt deze update in? In deze blogpost leggen we je precies uit wat een Google EAT update is en waarom je hier als website-eigenaar in moet investeren. De betekenis van een Google EAT updateEAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit zijn de punten waarop Google een website beoordeelt om te kijken of deze relevant is voor gebruikers en zo hoog mogelijk in de zoekresultaten moet staan. Het doel van de Google EAT update is helder: het zorgen dat websites een zo hoog mogelijke EAT-score hebben. Websites met een hoge score worden gezien als betrouwbaarder en relevanter voor de gebruiker, wat weer resulteert in een hogere ranking binnen Google. De pijlers van Google EAT updateEr zijn drie pijlers die bepalen welke websites een hoge EAT-score hebben. Om te beginnen kijkt Google naar de Expertise van de website ofwel, hoe deskundig is de content op de site? Is het geschreven door experts op hun vakgebied? Vervolgens wordt de Authoritativeness bekeken. Is de website een autoriteit op het gebied waarin het actief is? Dit kan blijken uit links van andere websites die naar deze site verwijzen of uit publicaties van deze website in offline media. Tot slot speelt Trustworthiness een grote rol. Is de content op de website betrouwbaar en veilig voor gebruikers? Denk hierbij bijvoorbeeld aan HTTPS-verbindingen en accreditaties van officiële instanties. Waarom je volgens ons het beste hierin kan investerenAls je wil dat jouw website hoog in Google verschijnt, dan is de Google EAT update iets waar je zeker in moet investeren. Door je te richten op de drie pijlers van de EAT-update kun je ervoor zorgen dat jouw website relevanter, betrouwbaarder en deskundiger overkomt voor bezoekers en dus hoger verschijnt in de zoekresultaten. Het investeren in EAT is geen simpele taak en kost vaak tijd en middelen, maar het kan uiteindelijk wel leiden tot meer bezoekers en conversies op jouw website. Veelgestelde vragen over een Google EAT update1) Wat gebeurt er als mijn website een lage EAT-score heeft? 2) Hoe kan ik mijn EAT-score verbeteren? 3) Maakt het aantal volgers op social media ook uit voor mijn EAT-score?Het aantal volgers op social media is een indicatie van je populariteit, maar heeft op zichzelf geen invloed op je EAT-score. Het kan echter indirect bijdragen aan je EAT-score door meer bezoekers naar je website te trekken. ConclusieIn deze blogpost hebben we je uitgelegd wat een Google EAT update inhoudt en waarom je hier als website-eigenaar in moet investeren. Hoge EAT-scores zorgen voor relevante en betrouwbare websites in de zoekresultaten, wat weer kan leiden tot meer bezoekers en uiteindelijk meer conversies. Met EAT dien je te zorgen voor deskundige en veilige content, betrouwbare backlinks en technisch up-to-date websites. Het kan even een investering van tijd en middelen zijn, maar uiteindelijk kan het je website op veel vlakken ten goede komen. |